Wednesday, June 12, 2013

Cara Atasi Insomnia

Assalamualaikum .. Annyeonghaseyo :)



Insomnia ..??
Sapa tak tawu gejala insomnia ne kan ..
sekali lagi saya perjelaskan di sini
Insomnia atau masalah tido ne bole didefinisikan sebagai
masalah dalam kesukaran mok mulakan tido atau mok pertahankan
tido anda selepas terjaga.

Antara punca utama masala ne terjadi adalah disebabkan oleh
Stress yang korang hadapi.
Aq pena jugak alami masala sebegini time kolej dulu..
Sebab terlampau stress nak buat assigment.
Hahahaha, tak laa lama .. kesukaran nak tido dipermulaan itu jak
actually .. tapi buang masa dengan online, then akhirnya
sejam 2 jam camtu, dah mengantuk dah.

Bahaya jugak tau kalo ada sesapa yang menghidap gejala
ne yg dah tahap gaban orang cakap .. kesihatan pon terjejas,
antibody pon tak kuat then bole hidap penyakit bahaya jugak tau..
Ish ish ish ..

Ne aq nak sharing2 antara cara2 nak atasi insomnia ne .
Jom!!




  • Mandi Air Hangat dapat membantu tubuh anda menjadi lebih rileks. Namun perlu untuk diperhatikan tidak melakukan ini terlalu berlebihan. Menggunakan bath salts atau Epsom salt dan baking soda pada saat berendam juga dapat membantu anda menjadi rileks sekaligus membuang toksik dari tubuh.
  • Jika anda tidur bersama pasangan, mungkin anda bole meminta bantuan pasangan anda untuk memberikan sedikit pijatan sebelum tidur. Usapan dan pijatan kecil pada wajah dan kulit kepala dapat melepaskan stress dan membuat otot-otot anda menjadi lebih rileks.
  • Dengarkan musik yang menenangkan, lembut, yang mampu membuat anda tidur. Ternyata, diluar sana juga ada CD yang memang dijual khusus untuk membantu mereka yang mengalami susah tidur, seperti suara irama ombak, atau detak jantung, dan lain sebagainya. Irama ini dapat membantu anda masuk dalam tidur anda.
  • Minum segelas susu 15 minit sebelum tidur dapat membantu menenangkan system saraf anda. Di dalam susu terkandung kalsium yang mampu bekerja secara langsung membuat saraf anda menjadi lebih rileks.
  • Berhentilah beraktiviti paling tidak satu jam sebelum anda tidur. Hindari kegiatan-kegiatan seperti membaca novel, bermain game, atau menonton tv yang membuat otak anda bekerja keras.
  • Teratur dalam berolahraga juga dapat membantu tubuh anda bekerja lebi maksima untuk melawan stress. Hal ini tentunya baik untuk kesihatan dan juga dipercaya mampu mengatasi masalah tidur anda.







Walau bagaimanapun, sentiasa laa beristigfhar tiap malam ..
buat solat istikhara, kalo benar2 tidak dapat menghindari dari gejala bahaya
ini .. Kalo tips2 di atas langsung tidak membantu anda,
sebaiknya berjumpa laa dengan pakar perubatan ato doktor
untuk merubat diri anda..



Thanx for visiting!

No comments:

Post a Comment