Thursday, June 6, 2013

Cara Penurunan Berat Badan dengan Cepat & Sihat

Assalamualaikum .. Annyeonghaseyo :)

Salam jumaat :) ..
Di hari yang sangat mulia ne, aq nak share
tentang penurunan berat badan yg terbaik untuk korang ..
Mana taknyaa, berat aq sendiri ne pon
dah makin naik ..
Stress bila tengok timbangan dah nak
dekat2 dengan angka 6..
Mashaa allah, bagi seorang remaja macam aq ne
agak seram jugak bila dah naik angka 6.


Haaa .. macam kat atas tu. Gambar sekadar hiasan jak tu.
Panic jugak bila dah jadik macam ne..
Eventhough nampak kurus, tapi bagi aq
penaikan yang mendadak ne dalam beberapa bulan jak buat aq runsing sampai
aq ambik minuman Alpha Lipid sdII tu ..
hahahaha ..last2 beli beratus, tak habis minum pon.
Rasa dya len laa.. Tak sesuai untuk orang macam aq ne
yang inginkan minuman sedap jak ..
Alpha Lipid ne sejenis susu soya yang takda rasa and kena
minum 4 kali sehari ..rasa mok muak jugak laa minum tu ..
bagus nyaa sebab minuman 
ne buat kita kurang makan laa, rasa kenyang jak.. hahaha
and last bagi kat anty jugak soh minum.
Tak sedap laa T_T



Ne laa minuman yang aq pot pet kan dari tadi tu..
alaa, mesti tau punya la ..dah masok tv pon kan ..
xsampai brapa ari laa aq minum, trus bagi anty .. mok muntah jak minum ne.
Memang tak sesuai untuk aq ..


Sekarang ne aq cuma amalkan Tablet Yusmira & lotion Mustajab nyaa..



Ne laa yang aq maksudkan .. Aq beli pek ekonomi ne
time dya tengah buat promotion .. Satu pek ne berharga RM 40.
Aq cuma amalkan lotion dya dengan tablet dya tu jak ..
Teh dya tu aq x sentuh pon. hahahaha ..
bab minum aq cukup give up.
Memandangkan Teh tu pahit kan ..
hahaha .. Alahamdulillah .. berkesan jugak sebab dya betol2
kurangkan selera makan aq.
Dulu bukan men lagi .. setiap jam ada jak mulut
mok d kunyah ..tapi sekarang, Alhamdulillah, kurang2 suda makan..
Tiap kali makan lunch or dinner pon nasi mesti kurang..
Sebab aq cepat kenyang sekarang ne..
Makan ubat sekalipun xkan ada hasil kalo
tak amalkan cara pemakanan yg sihat kan ..
So, belek2 webiste tadi .. jumpa tips yang aq rasa bagus kalo
aq amalkan kat ruma ..
it's a basic things laa guys kalo senam2 sikit diruma kan ..


Cara Menurunkan Berat Badan dengan Cepat dan Sihat


  1. Kunyah makanan lebih lama dari biasa. Ini akan membuatkan anda berasa cepat kenyang lantas akan mengurangkan pengambilan makanan.
  2. Kurangkan pengambilan makanan yang tidak sihat sedikit demi sedikit. Makan makanan yang kurang lemak. Kurangkan makanan yang mengandungi jumlah gula yang tinggi seperti air bergas, kuih muih, dan makanan ringan.
  3. Jika anda terasa lapar, makan hanya sedikit sahaja nasi dan banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk menghilangkan rasa lapar. 
  4. Jangan makan lewat malam. Jika anda tergolong dalam golongan ini, kurangkan pengambilan sedikit demi sedikit dan makan selewat-lewatnya 3 jam sebelum masuk tidur. 
  5. Jika anda terbangun dari tidur pada waktu malam dan terasa lapar, minum air kosong atau makan sebiji buah seperti epal atau pisang.
  6. Jangan terlepas atau sengaja melepaskan waktu makan anda dengan tujuan untuk menurunkan berat badan. Anda hanya akan berjaya menurunkan metabolisme badan sahaja dengan cara ini. Langkah terbaik adalah makan 5-7 hidangan sederhana sehari. 
  7. Kawal nafsu makan anda kerana ia akan membuatkan anda makan lebih dari yang sepatutnya. Inilah sebabnya anda perlu makan 5-7 kali hidangan sehari demi untuk mengawal nafsu makan anda.
  8. Jika anda masih gagal mengawal nafsu makan, anda boleh membeli 'protein shakes' dan memakannya di antara hidangan dua kali sehari iaitu antara sarapan dan makan tengahari serta antara makan tengahari dan makan malam.
  9. Anda boleh menggunakan pil diet untuk mempercepatkan lagi proses menurunkan berat badan. Tetapi ia akan menjadi sia-sia jika anda tidak mengamalkan cara pemakanan yang betul dan sihat.
  10. Tingkatkan aktiviti fizikal anda. Latih diri berjalan sekurang-kurangnya 400 meter sehari. Anda tidak semestinya perlu pergi ke gym atau berjogging di padang permainan. Objektif utama adalah untuk membakar lebih banyak kalori. Lakukan aktiviti seperti park kereta anda lebih jauh dari destinasi yang hendak dituju dan pilih untuk menggunakan tangga daripada menggunakan lif.
  11. Buat senaman 'sit up' dan 'push up' setiap kali bangun tidur pada waktu pagi dan pada waktu petang  selepas balik kerja. Lakukan sebanyak 20 kali setiap set. Tambah jumlah 'sit up' dan 'push up' dari hari ke hari sehingga mampu untuk membuat 100 kali setiap set. Dengan cara ini, anda bukan sahaja boleh menurunkan berat badan dengan cepat, malah berpotensi untuk mendapat abs yang cantik berketul-ketul.
Sumber: azizie.com


Bab sit up tu aq bole buat lagi .. tapi kalo dah masuk bab
push up tu pulak .. aq minta maaf .. memang tak dapat.
cukup sekadar slim.. Tak mok laa smpai tagap2 ada abs lagi ..
hahahahaha ..
lawak pulak .. Selamat bersenam ..
tak sabar nak tengok kese'slim'eman aq nanti ..
inshaa allah :)
so that's all ..

Thanx for visiting you guys!
ur Awesome! :)


No comments:

Post a Comment