Monday, July 7, 2014

Kerana Terseliuh, Aku Relakan ..

Assalamualaikum w.b.t ..
Yeorobeun, Annyeong :)
Salam Ramadhan ... :)

How you guys doing ..??
Gooooddd ...??? Daebak! b^^d

Title tu baaa, hahahahaha! Aku menaip pun katawa2 joe. Macam tajuk derama tibi 3 tu jak. Hahahahaah! ngongok! XD. Actually yang terseliuh tu tulang belakang dekat pinggang aku ne. Sudah 2 ari aku tahan rasa sakit ne.


Kejadian berlaku 2 ari lepas .. tapi sakit2 tulang dya ne ada laa dalam seminggu gitu sebelum ne kejadian parah berlaku. Tapi sakit2 besa jak, sekejap rasa sakit, sekejap ok .. But then, bila tiba masa aku mok mandi tu *bebalik pada 2 ari lepas, sebelum mok mandi memang rasa suda over sakit dya dekat pinggang ne, tapi still tahan .. smpai laa suda masuk kamar mandi mok tunduk ambik barang ka apa *lupa suda, trus teseliuh gilak!
Nada jugak bunyi preekkk tuu tapi nyilu didalam dya. Masha Allah, Allah jak tau rasa sakit dya macam mana ari tu .. cepat2 jak mandi trus kasi rest tu badan. Sakit kiooo.

Sampai laa bila mok masuk tido pun susa mok melimpang .. tepaksa palan jak. Duduk pun, rasa sakit. Entah pasal apa hooo .. Terus bila mok tido, bnyak gila dipikir. I thought kan aku kena tu penyakit Buah Pinggang, sampai laa tegerak hati mok gugel penyakit tu, tengok dya punya tanda2 .. nasip jugak bukan. Hahahaha, Masha Allah, semoga djauhkan .. Sampai sekarang maseh lagi sakit ne. Sebelum tido mesti urut dulu guna Mustajab Yusmira tu. But then, results still the same .. sakit jugak. Mungkin aku yg ndak pandai mengurut kali. Hahaha

Anyway, i was thinking just now .. since start Ramadhan ne, aku memang dah kurang minum plain water. Berbuka jak mesti minum manis dan sejuk2. Kesihatan suda kurang terjaga disebabkan pemakanan yang tidak seimbang. Masha Allah, apa mok jadi oo begini ne. Kena tanamkan sifat kurangkan minum manis ne .. bila suda biasa begini, nah sampai bila2 pun ndak pandai beranti kan nang. Maybe gara2 pemakanan jugak kali datang tu sakit2 dekat pinggang. Kena banyak minum plain water!

Mok cakap selesa, memang tidak. Aku just anggap ne semua ujian dari Allah Taala untuk buat aku lebih tabah dan sabar dengan apa bala yg menimpa diri aku ne. Mok mencangkung susah .. mok duduk, kena gerak slow habis .. kalo jalan, bole laa cuma ada rabak skit sebab nampak pengka2. Hehehehe :)
" Allah Taala tidak akan membebankan manusia melainkan dengan kesanggupannya.. "
 Aku ingat kata2 hikmah itu. Semua kejadian pasti ada hikmahnya. Wallahualam ... Ohhh yaa yeorobeun, last night kan I was google some page bekenaan kidney disease ne, so I wanna share for you guys some of their early symptoms memandangkan benda ne bahaya kalo kamurang ndak ambil tahu pasal benda ne. Jangan jak suda terhantuk, baru mok mengada ngada *urang bilang, tampa palak trusss

- Ketidakselesaan atau rasa terbakar ketika membuang air kecil.
- Darah keluar bersama-sama air kencing.
- Perubahan pada kekerapan membuang air kecil.
- Sakit belakang.
- Kerap buang air kecil, terutama pada tengah malam.
- Bengkak pada pergelangan kaki.
- Sembap pada keliling mata yang berlarutan, terutama pada sebelah pagi.

If you guys rasa macam  "siapa makan cili, dya terasa pedas" tu kan, bah capat2 laaa pi buat medical checkup. Scan trus tu buah pinggang, kot2 teruk suda kaa ato maseh bole drawat. in shaa Allah .. everything is going to be alright.

Yeorobeun, Aja aja Hwaiting!!! Y^^Y




Lots of Love :)

No comments:

Post a Comment